Co trzeba wiedzieć o rolkach wariatora?

Z pewnością rolki te poprawiają przyspieszenie – mówimy o rolkach lekkich. Ciężkie rolki natomiast dają większą prędkość maksymalną. Takie są oficjalne dane. Jednak czy tak jest zawsze? W tym artykule dowiemy się wszystkiego na temat rolek wariatora. Czym są? Co warto o nich wiedzieć? Na co zwracać uwagę przy wyborze odpowiednich rolek wiaratora?

Praca rolek wariatora oraz ich konstrukcja

Na wariator często mówimy także regulator prędkości. Jego zadaniem jest między innymi przełożenie niskiego oraz wysokiego przełożenia w sposób płynny oraz automatyczny. Wariator znajduje się w wale korbowym oraz jest odpowiednio połączony z talerzowym układem napędowym przy pomocy paska napędowego. Ten układ talerzowy jest najczęściej na wałku przekładni napędowej. Tworzy on specjalną grupę roboczą wraz ze startowym sprzęgłem.

Rolki wariatora są z pewnością jednym z najważniejszych elementów w regulacji całego wariatora. Sposób, w jaki one działają, nie jest zbyt skomplikowany. Rolki ciężkie już przy bardzo niskich obrotach są skutecznie wypchnięte na zewnątrz. To sprawia, że przeciwdziałają sile sprężyn. W przypadku wyboru lżejszych rolek wariatora, warto wiedzieć, że w przypadku tej samej sprężyny, wymagane są wyższe obroty. Chodzi o zwiększenie siły odśrodkowej oraz o fakt, żeby przeciwstawiały się one całkowitej sile sprężyny. Wykorzystanie cięższych rolek obroty przy przyspieszeniu są zdecydowanie niższe, niż ma to miejsce z rolkami lżejszymi. To warto wiedzieć. Wiadomo także, że każdy z silników posiada swoją maksymalną moc przy pewnych obrotach. Nazywane one są „najlepszymi”. Żeby osiągnąć jak najwyższe przyspieszenie, trzeba napotkać właśnie te tak zwane „najlepsze” obroty silnika.

Czym jest sprężyna korygująca moment obrotowy?

Wiemy, że działanie sprężyny korygującej moment obrotów posiada wiele funkcji. W przypadku wybrania twardej sprężyny trzeba pamiętać, że wtedy pasek, które znajduje się między talerzami, będzie mocniej zaciśnięty. To powoduje, że może on w takiej sytuacji przenosić większy moment obrotowy, bez konieczności ślizgania się.