Czym w ogóle są rolki wariatora? Co warto o nich wiedzieć? Do czego są potrzebne? Funkcją rolek wariatora jest przede wszystkim właściwa i optymalna regulacja wariatora. Działanie rolek wariatora jest niezwykle proste. Rolki ciężkie przy bardzo niskich obrotach są wypchnięte na zewnątrz, co sprawia, że przeciwdziałają one sile sprężyny korektora w momencie obrotowym.
Zadaniem wariatora jest uruchomienie silnika możliwie jak najwcześniej. W przypadku postawienia na rolki lżejsze, na pewno obroty silnika będą wyższe. Dzieje się tak dlatego, żeby mogły one wytworzyć optymalną siłę odśrodkową oraz przeciwstawić się sile sprężyny. Natomiast z rolkami cięższymi sytuacja jest inna. Wtedy podczas przyspieszenia obroty są o wiele niższe. Warto wiedzieć, że wszystkie silniki oddają swoją maksymalną moc jedynie przy pewnych obrotach. Nazywane są one obrotami „najlepszymi”. W celu osiągnięcia przyspieszenia maksymalnego, trzeba właśnie napotkać „najlepsze” obroty silnika. Wybór rolek lekkich sprawi, że silnik będzie kręcił obroty dosyć wysokie, lecz nie odda swojej maksymalnej mocy. Na ten aspekt trzeba zwrócić uwagę.
Obroty silnika i jaki mają one wpływ na działanie rolek wariatora
Jak już wcześniej zostało wyróżnione, rolki wariatora odgrywają bardzo ważną rolę w regulacji właśnie wariatora. Funkcje, jakie pełnią, są niezwykle ważne dla pracy silnika. Gdy mówimy o tym, czym jest pasmo obrotów, wtedy trzeba wspomnieć, że każdy silnik dysponuje odpowiednią i wystarczającą mocą, żeby regulacja jego obrotów była jak najłatwiejsza. To ważna rzecz w działaniu wszystkich silników.
Czym jest sprężyna, która ma właściwie korygować moment obrotowy?
Sprężyna korygująca posiada wiele różnych funkcji. W przypadku twardej sprężyny, pasek jest mocniej zaciśnięty między talerzami. To sprawia, że skutecznie przenosi on większy moment obrotowy, nie powodując ślizgania. Niestety takie rozwiązanie posiada także wady. Powstaje w ten sposób większa siła tarcia oraz temperatura jest wyższa. To powoduje, że znaczna część mocy jest utracona.